מוכנות לכיתה א'

הילד שלכם בגן חובה וצפוי לעלות לכיתה א', איזה התרגשות!

אולי, ילדיכם נולד בסוף השנה ואתם מתלבטים האם להשאירו שנה נוספת בגן חובה?

כיצד נדע אם הילד שלנו מוכן לכיתה א'? ומהי בעצם מוכנות לכיתה א' בכלל?

לרוב ההורים אין אפשרות להתלבט בשאלה האם הילד יעלה לכיתה א' או ישאר שנה נוספת. הורים לילדים שנולדו בחודשים נובמבר ודצמבר, בסוף השנה, לרוב יכולים לבקש הישארות שנה נוספת בגן חובה. בכתבה זאת ארחיב על המוכנות לכיתה א' ומה אפשר לעשות על מנת לתת "פוש" נוסף לילדינו במידה והם זקוקים לכך.

 

בעצם כשמדברים על מוכנות לכיתה א', מדברים על בשלות. יכולות אשר מבשילות באופן טבעי בדרך כלל לקראת סיום גן חובה. הבשלות מתחלקת לארבע- בשלות קוגניטיבית, בשלות חברתית, בשלות רגשית ובשלות מוטורית.

בשלות קוגניטיבית

הכוונה היא לכל התהליכים המערבים את היכולות הקוגניטיביות של הילד. עד כמה הילד מצליח להבין את החומר המועבר בגן, או להבין בכלל הוראות מורכבות. עד כמה הילד יכול ומצליח להביע את העצמו מבחינה שפתית. בגן חובה לרוב נצפה שלילד תהיה יכולת פונולוגית, כלומר, תהיה היכולת לשמוע את הצלילים השונים וההברות השונות בתוך המילה, או את הצליל הפותח או הסוגר של המילה. יכולת זו היא הבסיס ללמידת הקריאה והכתיבה. בפועל הגננות מצפות שהילד יצליח לפרק את המילה להבהרות או להרכיב מילה מהבהרות, שהוא יצליח לשמוע מילים שמתחרזות וכו'. בנוסף לכך, בגיל זה אנו מצפים לראות לרוב זיהוי של אותיות בצורתן ועל פי שם. בנוסף נצפה  לראות יכולת התארגנות על הדף. 

בעצם, הבשלות הקוגניטיבית היא היכולת של הילד בתחום השפתי (להבין, להביע את עצמו ולערוך שיח אשר מנוסח בצורה בהירה), בתחום הלימודי- מבחינת הפנמת החומר המועבר בגן (אותיות, סיפורים בעלי מוסר השכל והפנמתם) אשר מתבססים בין היתר על יכולות ריכוז שמבשילות בגיל הזה, על זיכרון והבנה של הילד. בתחום המרחבי- היכולת לתפוס את הצורות במרחב, להבין את כיוון האותיות, ואת כיוון המספרים לדוגמא, ולהצליח להתארגן במרחב כהכנה לקראת לימודי הכתיבה שיגיעו בכיתה א'. 

אם הילד שלכם עדיין לא מצליח בכל היכולות שפורטו, אל תדאגו או תילחצו. זהו המקום לבחון האם הוא זקוק לעוד קצת חזרות, או הפנמה של החומר. לכל ילד קצב הבשלה משלו ויכול להיות שבקרוב תראו קפיצה משמעותית. יחד עם זאת, אם אתם רואים שהפער הוא גדול מאד (כדאי להתייעץ עם הגננת), ניתן לפנות ל"מכון להתפתחות הילד" שם יוכל הילד להפגש עם רופא התפתחותי או עם קלינאית תקשורת על מנת לקבל המלצות להמשך. יתכן שתקבלו הנחיות לעבוד עם הילד בבית, או מספר מפגשים עם קלינאית תקשורת על מנת לעבוד על היכולות השפתיות בהן יש פער. כמובן שאפשר לבקש ישירות להפגש עם קלינאית תקשורת ללא מעבר במכון.

בשלות חברתית

בעצם, הכוונה היא עד כמה הילד מצליח לקחת חלק בחברה, להצטרף אל תוך קבוצה שמשחקת באותו רגע, ליצור קשר עם חבר ולשחק עמו בצורה תואמת גיל ועוד. בגיל הזה אנו מצפים שילד יצליח להביע את עצמו בחברה, יצליח לבקש להצטרף למשחק, יצור קשר משמעותי עם מספר חברים ויהנה ממנו. בגיל זה נצפה שהילד יהיה בעל כישורים חברתיים תואמי גיל- יבין את הנורמות החברתיות המצופות וינהג בהתאם. בנוסף נצפה שהילד ידע לחלוק ולשחק בשיתוף פעולה ולהתחשב במהלך המשחק בחבריו. בעצם, נצפה שהילד יפנים את התיווך שאנו עשינו עבורו כשהיה צעיר יותר במהלך משחק עם חברים  וידע לפעול לפיו. כמובן שלכל ילד יש קשיים לעיתים, במהלכם הוא יפנה למבוגר עבור תיווך או נחמה. 

בשלות רגשית

בגילאים צעירים יותר מתחילים הניצנים של יכולת הויסות הרגשי וההתמודדות עם תסכולים. בגילאים הצעירים ההורים מתווכים לילד כיצד הוא יכול להרגיע את עצמו בסיטואציות שונות ומלמדים אותו אסטרטגיות שונות מעצם היותם מודל רגוע ומיטיב. בגיל זה אנו מצפים לראות הבשלה של התחום הרגשי, כלומר יכולת התמודדות תקינה ונורמטיבית בעת תסכול. זה לא אומר שהילד לא יכעס, ירטון, יהיה עצוב או מתוסכל. אך הוא ידע לווסת את עצמו ולהתמודד עם הסיטואציה, גם אם זה בעזרת פנייה למבוגר. 

בשלות מוטורית

בגיל זה הילד ירוב יצליח לשבת זמן ממושך על הכיסא ולבצע יצירות או פעילויות שונות המערבות למידה. הילד יצליח להחזיק את כלי הכתיבה בצורה תפקודית ויעילה וידע לגזור. אנו נצפה שהתוצרים של הציור יהיו ברמה מסוימת ולחץ העיפרון על הדף יהיה תקין. 

אז כיצד נדע אם הילד בשל?

רוב ההורים יכולים לשער או לחשוד בקושי מסוים מתוך התבוננות בבית על ילדם. לרוב (אך לא תמיד) כאשר ישנו קושי רגשי הוא יופיע גם בבית. כשיש קושי חברתי ספציפי, כמו כניסה לקבוצה או ביישנות, לעיתים לא נראה זאת בבית, אך נוכל להבחין בכך בגינת המשחקים או באחת ממסיבות הגן. תמיד מומלץ להתייעץ עם הגננת, כיוון שהתמונה תהיה שלמה יותר כשתדעו האם היא מבחינה בקושי, וכיצד הוא נראה בסיטואציה שהיא שונה מהסיטואציה ליד ההורים או בבית. במידה ויש קושי, מומלץ להתחיל לטפל או לעבוד עליו כבר באמצע השנה ולראות את ההתקדמות לקראת סוף השנה. 

איך נטפל בכל תחום? אם נראה קשיים בתחום הלימודי, ניתן לעבוד עם הילד בבית ולתרגל איתו את המושגים הנלמדים בגן, בתיאום עם הגננת. אם הקושי הוא שפתי, ישנה אפשרות לפנות לקלינאית תקשורת על מנת להבין את הפער ולקבל המלצות- על מה ניתן וכדאי לעבוד ואיך. אם נראה קשיים בתחום החברתי, מומלץ להתייעץ עם הגננת- מהו הקושי הספציפי, מיהם החברים הקרובים יותר של הילד. מומלץ להזמין אותם הביתה ולראות מהו הקושי, לתווך לילד את הדרך הנכונה להתנהל בסיטואציות חברתיות ולראות האם חל שיפור. לעיתים ניתן לקבל אסטרטגיות שונות בייעוץ פסיכולוגי אליו ההורים רשאים לפנות בשירות הפסיכולוגי הקיים בכל עיר, באופן חד פעמי או באופן רציף. במידת הצורך יש קבוצות של מיומנויות חברתיות שיכולות לסייע. אם אנו רואים קושי בתחום המוטורי, באחיזת כלי הכתיבה או בתוצר הסופי של הציור או הכתיבה, מומלץ לפנות למרפאה בעיסוק, שתוכל לבדוק את הילד ולהמליץ על המשך טיפול. 

לעיתים הקושי הוא מאד נקודתי ויכול להפתר די בקלות ולעיתים יש צורך בפגישות רצופות, אך בכל מקרה כדאי להתייעץ על מנת לשפר עד כמה שניתן את המיומנות בתחום לפני העלייה לכיתה א'. במידה והקושי הוא רגשי, אולי פחדים וחרדות מהן מתקשה להירגע, או קושי להתמודד עם תסכולים ולווסת את רגשותיו, אולי אנו מבחינים ב"בעיות התנהגות", באלימות או התנהגויות שונות שאינן מקובלות בחברה, ניתן להתייעץ עם פסיכולוג. לרוב, הדרכה של מספר פגישות עם ההורים יכולה לסייע מאד בתחום הרגשי, ובמקרים מסוימים ניתן לפנות גם לטיפול רגשי

איך נחליט האם להשאיר את הילד שנה נוספת בגן?

במידה וילדיכם נולד בסוף השנה, לרוב בחודשים נובמבר ודצמבר, יתכן ותוכלו לבקש הישארות שנה נוספת בגן חובה, או שהגננת הציעה לכם לבדוק אופציה זו. לרוב ניתן גם להתייעץ עם השירות הפסיכולוגי. במידה ואתם מתלבטים, כדאי לבחון את ארבעת התחומים עליהם כתבתי- כיצד הילד מתנהל מבחינה רגשית וחברתית, מוטורית וקוגניטיבית- בבית ובגן. בנוסף, האם בשנה הבאה ישארו איתו חברים קרובים? מה עמדת הילד? האם הוא מדבר על כך שהוא מחכה לבית הספר, או אומר שהוא רוצה להשאר בגן? (לעיתים ילדים אומרים זאת גם מבלי ששאלנו אותם). התבוננו, האם הילד מעדיף לשחק, או מתעניין במטלות שונות הקשורות לכתיבה ולקריאה?

 

לעיתים התשובה לשאלה זאת היא קלה וברורה, בעיקר כאשר יש מצב קיצון- אנו מבחינים שהילד עוד תינוקי מעט, מעוניין לשחק עם חבריו, חבריו גם נשארים בגן שנה נוספת והוא איננו מתעניין בתחומים הקשורים לבית הספר, או שעדיין לא שולט במיומנויות בצורה מספיק טובה. אך לעיתים השאלה היא מורכבת ואנו מבחינים בהרבה אמביוולנטיות של הילד, או שהמיומנויות שלו טובות מאד אך הוא מבקש להשאר שנה נוספת בגן. במצב כזה, ההמלצה שלי היא להתייעץ עם פסיכולוג מהשירות הפסיכולוגי או עם פסיכולוג באופן פרטי. במידת הצורך, לעיתים גם ניתן לבצע "הערכת בשלות" אשר בוחנת את תחומי הבשלות של הילד.

הכותבת הינה פסיכולוגית בהתמחות חינוכית, בעלת תואר ראשון ותואר שני בפסיכולוגיה. עובדת כפסיכולוגית בית ספר ומלווה גנים. מטפלת טיפול רגשי בילדים ומעבירה הדרכות הורים.