אבחון רגשי לילדים

פעמים רבות הורים מרגישים ש"עובר משהו על הילד".  הילד יכול להיות בגיל הרך, או נער בגיל ההתבגרות. בכל גיל ההורים יכולים לחוש ולשים לב לסימנים שונים. יכול להיות שהם שמים לב לסימנים במצב הרוח, הילד מתנהג כרגיל, אך מדוכדך או מרוגז מאד במשך תקופה ארוכה. סימנים יכולים להתבטא גם בשינוי בהתנהגות או בהרגלים של הילד, לדוגמא, הילד ממעט לאכול, או להפך אוכל הרבה. ממעט לישון או ישן שעות ארוכות. יתכן שהילד מתבודד, או להפך, מבקר תכופות אצל חברים וממעט להגיע הביתה. לעיתים ההורים מתארים התפרצויות זעם או רגרסיה בגמילה. לעיתים הצוות החינוכי מדווח על התנהגויות חריגות של הילד או הנער. יתכן שהילד מתבודד בגן, או מתקשה לווסת את רגשותיו. יתכן שהנער מגיב באלימות, או מסרב לשתף פעולה עם הדמויות החינוכיות ועוד. גם ילד או נער שהתנהגותו השתנתה באופן קיצוני לילד ממושמע מאד, מעוררת דאגה לעיתים. ישנם כמובן עוד סימנים רבים שעלולים להעיד על כך שהילד או הנער לא במיטבו מבחינה רגשית. לפעמים הסימנים לא מאד ברורים ולפעמים הסימנים ברורים מאד. גם כשההתנהגות קיצונית וחריפה, לא תמיד אנו מצליחים להבין מה המקור שלה. 

אבחון רגשי לילדים, הוא בעצם הערכת התפקוד הרגשי של הילד. ההערכה מתחילה בשיח עם ההורים. השיח יכול לכלול פגישה אחת, או מספר פגישות לפי הצורך. ההערכה יכולה לכלול ואף חשוב שתכלול, שיח עם הגורמים והצוות החינוכי, יחד עם ההורים. ניתן כמובן לשוחח עם הצוות החינוכי מבלי ההורים, אם זהו רצונם. המטרה בשיח עם הצוות, היא להבין כיצד מתנהג הילד בזמן בו הוא במסגרת החינוכית. האם התנהגותו השתנתה לאחרונה. מיהם החברים עמם מבלה בהפסקות ובמשחק. איך הצוות רואה את הדינאמיקה החברתית, הלימודית והבין אישית עם המורים. שיח זה נותן לנו מידע מאד חשוב שלעיתים הוא מעין נקודה עיוורת של ההורים. בנוסף, הערכה לרוב כוללת פגישה, אחת או יותר, עם הילד. בגילאים הצעירים לרוב הפגישה תכלול משחק, באמצעותו משליך הילד את חוויותיו ואת עולמו הפנימי. כך, גם ילדים שאינם ורבאליים יכולים "לספר" לנו מה עובר עליהם. ההערכה יכולה לכלול גם כלים פסיכולוגיים שונים אשר יכולים לעזור לילד או לנער את עולמו הפנימי, בהם אפשר להשתמש במידת הצורך, לדוגמא ציור ציורים, או בקשה מהילד לספר סיפורים מתוך תמונות מצוירות. בסיום ההערכה, הפסיכולוג נפגש עם ההורים, על מנת לשתף אותם בהשערותיו. הפסיכולוג יתן את התרשמותו ממצבו הרגשי של הילד וימליץ על המלצות להמשך. ההמלצות נגזרות ממצבו הרגשי של הילד, ומההשערות של הפסיכולוג. ההמלצות יכולות לכלול טיפול או הדרכת הורים. לעיתים הקושי הרגשי קשור לקושי לימודי, לדוגמא- הילד מתקשה לרכוש את הקריאה וכך תחושת המסוגלות, הערך העצמי או הדימוי העצמי מונמכים. במקרה כזה נוכל לכן נמליץ גם על הוראה מתקנת, או שעות שילוב או תראפיה בבית הספר. הערכה של התפקוד הרגשי של הילד היא חיונית עבור דיוק המענה והתאמתו לילד או לנער.

חשוב מאד לציין, כל פסיכולוג אליו תגיעו עבור טיפול בילד, או הדרכת הורים, יבצע הערכה של התפקוד הרגשי של הילד. זאת, על מנת לייעל את המענה עבורכם ועבור הילד. לעיתים ההערכה תכלול רק שיח עם ההורים, לדוגמא כאשר הורים מגיעים עבור הדרכה בלבד. לעיתים ההערכה תכלול גם פגישה עם הילד- אם בשל צורך להתחיל טיפול, או בשל בקשה של הפסיכולוג להביע עמכם את הילד פעם אחת או פעמיים, כדי שיוכל להכירו. ההערכה איננה חייבת להיות כתובה. היא יכולה להתבצע רק בעל פה. הפסיכולוג מתרשם מהתפקוד הרגשי של הילד, משוחח עליו עם ההורים וחושב יחד איתם על ההמשך. המשך טיפול, הדרכה, או המלצה לפנייה לגורם נוסף בעת הצורך (לדוגמא קלינאית תקשורת או הוראה מתקנת, פניה לנוירולוג לבחינת תחום הקשב ועוד). אם הורים לא מעוניינים בפנייה לגורם נוסף, זוהי החלטתם בלבד. 

האם אפשר להגיע לפסיכולוג רק עבור אבחון רגשי? ומתי צריך אבחון זה?

בדרך כלל, כשהורים פונים לפסיכולוג, הוא כאמור, מבצע את האבחון הרגשי באופן פורמאלי או לא פורמאלי. האופן הלא פורמאלי, כולל את תחילת הפגישות עם הפסיכולוג, בהן הוא מקשיב להורים ואז מציע האם להמשיך הדרכה, טיפול, ומדוע. לדוגמא: "מהדברים שאתם אומרים, נשמע שמקור הבעיה היא תחושת מסוגלות נמוכה של הילד. אני חושב שהקושי יכול להפתר על ידי הדרכת הורים. בואו נחשוב בהדרכה איך אפשר לעזור לו". הערכה באופן פורמאלי- הפסיכולוג יכול להציע להורים לפגוש את הצוות החינוכי ואת הילד למפגש או שניים, להכין הערכה כתובה, עם המלצות ברורות ולהעביר להורים. זוהי הערכה פורמאלית, שנעשית בדרך כלל כשמקור הקושי עמום, או  כדי לאפשר להורים לשלוח את המכתב שהוציא הפסיכולוג לגורמים שונים, על מנת לבקש מענים שונים מהשירותים הציבוריים, כגון קופות החולים או מערכת החינוך. אפשר לפנות לפסיכולוג עבור אבחון רגשי בלבד, אך חשוב לציין זאת בתיאום הציפיות, אפילו עוד בשיחה הטלפונית לפני המפגש הראשון. כאמור, בדרך כלל ההערכה הפורמאלית, או אבחון בלבד, מתבצע עבור שליחה של המכתב לגורמים שונים לקבלת עזרה חינוכית או טיפולית מגורם ציבורי. על כן, הורים שהתבקשו להביא "הערכה פסיכולוגית" או "אבחון רגשי" מפסיכולוג, יכולים לפנות לפסיכולוג ולציין איזה גורם שלח אותם ולשם מה.

הכותבת הינה פסיכולוגית בהתמחות חינוכית, בעלת תואר ראשון ותואר שני בפסיכולוגיה. עובדת כפסיכולוגית בית ספר ומלווה גנים. מטפלת טיפול רגשי בילדים ומעבירה הדרכות הורים.